Kim_Schultz

In kom Kim

För ett par veckor sedan rörde Ekermann om i grytan och tillsatte en till projektledare. Han heter Kim Schultz och nu är det på tiden att vi ger honom en riktig presentation.

Hej Kim och välkommen till Ekermann! Sist vi sågs bar du Stadsmissionens blåställ. Hur kommer det sig egentligen att du hamnade här hos oss, som projektledare?
– Till att börja med, tack. Vägen till Ekermann har varit både lång och krokig och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Jag har haft en myriad av uppdrag inom en rad olika företag. Mitt första jobb var som maskinoperatör på en fabrik som tillverkar plastdetaljer. Efter några år hamnade jag på ett exportföretag här i trakten där jag snabbt befordrades till försäljningschef. Alltsedan dess har jag växlat försäljningsrollen med projektledning.

Idag har jag lång erfarenhet av personalutveckling, varumärkesbyggande, strategi- och kampanjarbete med mera, och jag älskar verkligen allt vad det innebär. Genom åren har jag också hunnit med att jobba för mer välkända företag som TV4 och Vodafone.

När chansen dök upp på Ekermann kändes det helt enkelt rätt i både tid och mage, och mer komplicerat än så behöver det ju inte vara.

Spännande bakgrund. Berätta lite mer om dig själv. Vad upptar din tid när du inte jobbar?
– Familjen främst. Med sambo och fyra barn blir det inte så mycket tid över till annat. Ska sanningen fram är det också där jag vill lägga min tid, såklart. Samtidigt älskar jag att laga mat och måla. Skapa saker. Och så är jag en stor bilentusiast som dras till snabba bilar.

Har du någon favorittillverkare?
– Ferrari. Det är svårt att sätta fingret på exakt varför men det finns en speciell aura runt deras varumärke. Du får hela paketet. Fantastisk teknik och fantastisk känsla. Jag har haft lyckan att få testa några av deras bilar och det är en unik upplevelse varje gång.

Personen Kim då, hur är han?
– Driven och kreativ. Jag har lätt för att förstå. Så länge jag kan minnas har jag haft fallenhet för färger, former, symboler och att ta till mig saker i största allmänhet. Utan djupare förklaring upplever jag att jag kan känna in saker. I samma sekund som jag ser något kan jag känna om det här kommer fungera eller inte. Ibland blir det förstås fel men så är livet. Du får aldrig ge upp.

Vad tänker du tillföra här på Ekermann?
– Jag vrider på frågan. Vad tänker jag tillföra till Ekermanns kunder? Eftersom vi som byrå har i uppdrag att göra vad som är bäst för våra kunder så landar allting i kundnyttan. Vad vårt arbete sedan innebär för Ekermann är egentligen sekundärt då vår egen framgång är helt beroende av hur det går för våra kunder.

För att lyckas vill jag hjälpa våra kunder att göra aktiva, relevanta val som bidrar till att skapa relevant innehåll. Jag vill hjälpa dem med alltifrån kanalstrategiska val till att ringa in rätt fokusområden. Mycket handlar om att ställa de rätta frågorna och tänka långsiktigt. Att våga vara kritisk och våga förändra saker, även det som redan fungerar okej. Du måste vända på varje sten. Det kan låta banalt men det finns många exempel som visar att det är allt annat än enkelt. I en digital värld med allt tuffare konkurrens om utrymmet måste företagen skapa relevans och hitta ett eget uttryck, och för att nå dit krävs både engagemang och självkritiska ögon. Det har jag.

Vad gäller vår egen approach tänker jag se till att vi blir mer högljudda. Få oss att synas mer. Fler ska veta vilka vi är, vad vi gör och vad vi kan uträtta. Sedan ser jag självklart fram emot att skapa nya kundkontakter och vårda och utveckla de relationer vi redan har.

Bäst att vi sätter igång med detsamma. Tack för intervjun och än en gång, välkommen!
– Tack själv! Det här ska bli kul.