View Post

Två duktiga praktikanter med driv

Under en tid framöver är Ekermann förstärkta i form av två duktiga praktikanter.

Adam Kenneman – grafisk formgivare och webbdesigner

Hallå där Adam, kul att ha dig här. Vill du ge oss en kort presentation?
– Jag kommer från Nyköping ursprungligen men bor sedan två år tillbaka i Jönköping där jag läser grafisk design och webbutveckling. Dessförinnan spenderade jag ett år i Linköping för att plugga till högskoleingenjör i datateknik. Tyvärr gick jag aldrig riktigt igång på det och idag trivs jag mycket bättre. På fritiden blir det en hel del foto, video och löpning.

Vad får du göra i plugget då, och vad tycker du är roligast?
– Det enskilt roligaste är förstås alla kompisar. Vi är ett bra gäng i klassen. Men självklart är studierna kul också. Jag får lära mig mycket om webben, WordPress, grafiska lagar och så vidare.

Och nu är det bara upploppet kvar. Sista praktikperioden. Hur känns det så här långt på Ekermann?
– Jättebra. Dagarna flyger förbi. Uppgifterna är väldigt omväxlande och det gillar jag. Det har varit nyttigt och lärorikt och mycket av det får göra här kommer jag med all säkerhet att ha användning av senare i arbetslivet.

Vad vill jobba med i framtiden då?
– Eftersom jag trivs så bra på Ekermann skulle jag helst stanna här, alternativt hitta en liknande roll hos ett annat företag i samma bransch. Jag vill i alla fall fortsätta på den inslagna vägen och jobba vidare med formgivning.

Hårt slit brukar löna sig. Tack för intervjun!
– Tack!

Petra Linderson – produktionsledare

Hej Petra och välkommen! Vem är du?
– Jag är en 29-åring som just nu läser agil projektledning inom IT och media vid Teknikhögskolan i Stockholm. Snart gift, snart utexaminerad och snart nybliven Linköpingsbo med planer på att skaffa hus på landet. Jag mår som bäst när det är mycket på gång och när jag får planera och koordinera. Och med tanke på alla intressen jag har så är det tur att även planering är ett intresse, annars skulle jag få svårt att hinna med allt.

I slutet av juni blir du fru ja! Börjar bitarna falla på plats inför bröllopet?
– Helt otroligt, eller hur!? De mesta på att-göra-listan har vi lyckats bocka av faktiskt. Gästerna är inbjudna, frissan och cateringen är bokad, klänningen vald, musiken och tårtan likaså… Så när kläderna till Björn, min soon to be husband, är inköpta så är vi helt redo!

Två månader kvar och bara en slips som saknas, bra jobbat. Samtidigt har du hunnit införa en helt ny morgonrutin här på Ekermann. Berätta lite om den.
– Det är en metod från Scrum som heter Daily Stand Up. Kort och gott syftar den till att informera, tydliggöra och effektivisera alla pågående projekt, och det är ju perfekt på en byrå som jobbar med flera kunder parallellt. Själv tycker jag att det är mer struktur här idag än när jag började, hur känner du?

Utan tvekan är det så. Nu är det glasklart vad alla ska göra varje dag. Är det som produktionsledare du vill göra karriär?
– Just nu är det så. Men det slutgiltiga målet är att jobba som bröllopskoordinator på heltid. Planeringen inför mitt eget bröllop har gett mersmak.

Kör hårt och stort lycka till med allt!
– Tack så mycket!

View Post

En pratstund med vår nya AD

Dags att stämma av hur Ekermanns nya Art Director mår efter inskolningsperioden.
Hallå där och välkommen, Ulrika Östling!
– Hej och tack, det känns härligt att vara igång. Positiv stämning, spännande kunder, trevliga lokaler. Det är lätt att trivas här.

Ja, och nu är förstås alla därute väldigt nyfikna på vem du är. Låt oss börja där.
– Visst, svåraste frågan direkt. Jag bor en bit utanför Linköping tillsammans med min man, våra två tonårssöner, en hund och en katt. Det är ofta fullt upp hemma hos oss, men när chansen dyker upp kopplar jag gärna av i växthuset som vi har på trädgården. Annars gillar jag färg och form, att måla och att skapa saker.

Där ser man. Vad skapar du i växthuset?
– Allt möjligt ätbart. Tomater, kryddor, sallad, morötter, chili med mera. Jag upptäckte tjusningen i odling genom mitt förra jobb när vi skulle inspirera yngre att odla mer. Hur det gick till vet jag inte, men det hela slutade alltså med att jag inspirerade mig själv. Nu till sommaren är tanken att slå upp ett staffli i växthuset så att jag kan kombinera mina två favorithobbys.

Okej, då lovar jag att inte bli förvånad den dag du inspirerat dig själv till att köpa en jordbruksmaskin från Väderstad. Tveksamt om de fungerar i växthus dock… Aja, åter till saken. Hur ser du på ditt nya jobb? Vad tänker du att tillföra?
– Jag har jobbat med marknadsföring i 22 år nu så självklart har en del kunskap fastnat längs vägen. Den kunskapen vill jag förstås dela med mig av både till våra kunder och mina kollegor. Erfarenheten har gett en bredd också, vilket gör att jag kan axla olika roller och funktioner. Sen älskar jag verkligen att jobba med idé och design och sånt brukar ju synas när projekten är slutförda!

Sista frågan då, har du någon drömkund?
– Hmm. Något som är gott kanske… Cloetta? De har jag i och för sig redan jobbat för, genom en annonsbyrå. Det är många år sen nu, men gott var det.

Fint, nu blev jag chokladsugen också. Vi avrundar. Tack för intervjun!
– Tack själv!

View Post

In kom Kim

För ett par veckor sedan rörde Ekermann om i grytan och tillsatte en till projektledare. Han heter Kim Schultz och nu är det på tiden att vi ger honom en riktig presentation.

Hej Kim och välkommen till Ekermann! Sist vi sågs bar du Stadsmissionens blåställ. Hur kommer det sig egentligen att du hamnade här hos oss, som projektledare?
– Till att börja med, tack. Vägen till Ekermann har varit både lång och krokig och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Jag har haft en myriad av uppdrag inom en rad olika företag. Mitt första jobb var som maskinoperatör på en fabrik som tillverkar plastdetaljer. Efter några år hamnade jag på ett exportföretag här i trakten där jag snabbt befordrades till försäljningschef. Alltsedan dess har jag växlat försäljningsrollen med projektledning.

Idag har jag lång erfarenhet av personalutveckling, varumärkesbyggande, strategi- och kampanjarbete med mera, och jag älskar verkligen allt vad det innebär. Genom åren har jag också hunnit med att jobba för mer välkända företag som TV4 och Vodafone.

När chansen dök upp på Ekermann kändes det helt enkelt rätt i både tid och mage, och mer komplicerat än så behöver det ju inte vara.

Spännande bakgrund. Berätta lite mer om dig själv. Vad upptar din tid när du inte jobbar?
– Familjen främst. Med sambo och fyra barn blir det inte så mycket tid över till annat. Ska sanningen fram är det också där jag vill lägga min tid, såklart. Samtidigt älskar jag att laga mat och måla. Skapa saker. Och så är jag en stor bilentusiast som dras till snabba bilar.

Har du någon favorittillverkare?
– Ferrari. Det är svårt att sätta fingret på exakt varför men det finns en speciell aura runt deras varumärke. Du får hela paketet. Fantastisk teknik och fantastisk känsla. Jag har haft lyckan att få testa några av deras bilar och det är en unik upplevelse varje gång.

Personen Kim då, hur är han?
– Driven och kreativ. Jag har lätt för att förstå. Så länge jag kan minnas har jag haft fallenhet för färger, former, symboler och att ta till mig saker i största allmänhet. Utan djupare förklaring upplever jag att jag kan känna in saker. I samma sekund som jag ser något kan jag känna om det här kommer fungera eller inte. Ibland blir det förstås fel men så är livet. Du får aldrig ge upp.

Vad tänker du tillföra här på Ekermann?
– Jag vrider på frågan. Vad tänker jag tillföra till Ekermanns kunder? Eftersom vi som byrå har i uppdrag att göra vad som är bäst för våra kunder så landar allting i kundnyttan. Vad vårt arbete sedan innebär för Ekermann är egentligen sekundärt då vår egen framgång är helt beroende av hur det går för våra kunder.

För att lyckas vill jag hjälpa våra kunder att göra aktiva, relevanta val som bidrar till att skapa relevant innehåll. Jag vill hjälpa dem med alltifrån kanalstrategiska val till att ringa in rätt fokusområden. Mycket handlar om att ställa de rätta frågorna och tänka långsiktigt. Att våga vara kritisk och våga förändra saker, även det som redan fungerar okej. Du måste vända på varje sten. Det kan låta banalt men det finns många exempel som visar att det är allt annat än enkelt. I en digital värld med allt tuffare konkurrens om utrymmet måste företagen skapa relevans och hitta ett eget uttryck, och för att nå dit krävs både engagemang och självkritiska ögon. Det har jag.

Vad gäller vår egen approach tänker jag se till att vi blir mer högljudda. Få oss att synas mer. Fler ska veta vilka vi är, vad vi gör och vad vi kan uträtta. Sedan ser jag självklart fram emot att skapa nya kundkontakter och vårda och utveckla de relationer vi redan har.

Bäst att vi sätter igång med detsamma. Tack för intervjun och än en gång, välkommen!
– Tack själv! Det här ska bli kul.

Tack för 2016!

god_jul_hemsida
Byrån till världens bästa kunder,
tackar för årets alla härliga stunder
Varor, tjänster och hålligång,
nyheter, rea och klippkupong
I jul ska vi vila och ladda om,
med Kalle, hans vänner och storslalom
Lugn och ro och vilotid,
nästa år växlar vi upp i speed

God Jul & Gott Nytt År
önskar vännerna på Ekermann!

Ekermann söker AD

Tycker du om att sätta galna idéer i verket och arbeta med flera projekt parallellt? Då har vi jobbet för dig. På Ekermann uppmuntrar vi människor som vill (och kan!) tänka annorlunda.

Vi behöver bli fler och söker nu en Art Director som vill sätta tänderna i några av våra tyngsta kunder och göra underverk med detsamma. Men känn ingen press, självklart kommer du att ha ett väloljat maskineri med fantastiska kreatörer runt omkring dig. 

Vi erbjuder…

– en utmanande tjänst med stort eget ansvar
– en härlig mix av kunder inom både B2B och B2C
– engagerade och öppna kollegor
– uppdrag i alla kanaler
– fantastiska lokaler

Du…

– gillar fritt tänkande
– tycker om både självständigt och kollektivt arbete
– brinner för att presentera dina idéer för såväl oss som våra kunder
– är en mycket duktig strateg

Helst ser vi att du har gjort några år i branschen och vet vad reklambyråvärlden handlar om. Tjej eller kille kvittar däremot. Framför allt vi vill att du ska passa in i vårt gäng och ha rätt inställning till jobbet och våra kunder.

Att du kan Creative Suite som ett rinnande ser vi som en förutsättning. Likaså att du känner dig hemma i de sociala mediekanalerna. Och skulle du ha fler strängar på din lyra är det naturligtvis en välkommen bonus. Du kanske är en fena på rörlig media, lirar gitarr som Jimi Hendrix eller besitter helt andra egenskaper som gör just dig speciell. Ös på med egenskaper och färdigheter.

Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Du är välkommen att höra av dig till:

Björn Ekermann
013-31 64 61
bjorn@ekermann.se

Christer Sigvall
013-31 64 68
christer.sigvall@ekermann.se

Vi söker en hungrig grafisk formgivare

Växer du under eget ansvar och sporras av tighta deadlines? Har du förmågan att se både detaljer och helhet i digital och tryckt kommunikation? Då har vi en ledig stol till dig.

Ekermann söker med ljus och lykta efter en självgående och idéstark grafisk formgivare med naturligt öga för layout. Du dansar dig fram i Adobe Creative Suite och har sannolikt vassa kunskaper även inom andra relevanta områden. Kanske är du en hejare på att klippa film, en råtalang på sociala medier eller något helt annat. Blås på med allt du har. Är du en strateg ut i fingerspetsarna? Älskar du att presentera idéer? Bespara oss inget.

Det som väntar dig är ett sammansvetsat team, fantastiska lokaler i centrala Linköping och en utmanande tjänst med flera spännande kunder. Vi rör oss över alla kanaler och jobbar nära kunder inom såväl B2B som B2C. Du kommer arbeta både självständigt och i grupp.

Vad du gjort tidigare i yrkeslivet är inte så noga. Det som fångar vårt intresse är vad du kan, vad du vill och vem du är. Eftersom vi är en mindre byrå är det viktigt att personkemin klickar för det är så idé och kreation får fart här. Därför bör du vara hungrig, initiativrik och ha en brinnande vilja att utvecklas.

Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Välkommen att höra av dig till:

Björn Ekermann
013-31 64 61
bjorn@ekermann.se

Christer Sigvall
013-31 64 68
christer.sigvall@ekermann.se

Svensk Presshärdning – Grafisk profil

Välkommen in i värmen, SPH!

Det är med stor glädje vi kan rapportera att Svenskt Presshärdning AB har anslutit sig till Ekermanns stall av fantastiska kunder. Första uppdraget blev att stärka varumärket och snäppa upp kommunikationen några hack.
SPH är världsledande inom tillverkning av härdade slitdelar till jordbruksmaskiner. Under loppet av några veckor har företaget fått en ny grafisk profil, hemsida, företagsfilm och mycket annat smått och gott. En lovande start som lovar mer.

Välkommen!

Teknos – Kampanj

Här var det en löjligt ny butik

Etableringen i Sverige fortsätter för Finlands starkaste färgtillverkare Teknos. Företagets fräschaste yrkesbutik hittar du i norra Stockholm, närmare bestämt på Saldovägen 2 i Veddesta.
Servicen som ingår i paketet när du väljer färg från Teknos är välkänd bland gemene målarproffs. Tomt I färgpytsen? Ring Teknos så får du en ny omgång levererad på studs. Det kallar vi löjligt bra service. Och i samband med butiksöppningen i Veddesta tyckte vi att det var värt att påtala. Därför blev resultatet nästan lite löjligt bra

Blåklint – årets marknadsförare i Motala!

Idag skickar vi ett stort grattis till vår kära kund Blåklint som i helgen tog hem priset som årets marknadsförare i Motala. För oss på Ekermann känns det helt fantastiskt eftersom vi har varit med hela vägen från det att Blåklint var en ekologisk dröm i Lars-Gunnar Samuelssons huvud. Idag är Blåklint ett av Östergötlands mest älskade varumärken vilket alltså har uppmärksammats i Motala. Det är så imponerade hur mycket arbete som hela gänget på Blåklint har lagt ner under åren, inte minst genom den personliga närvaron i butikerna. Detta är skälet till att dessa underbara eldsjälar fått priset. Hurra för Blåklint!

henrik
Henrik ”Henke” Samuelsson, en sann Blåklintshjälte.

View Post

Första uppdraget från Webropol

Det är så härligt med nya kunder. På Ekermann älskar vi att utveckla nya kontakter och dyka in i främmande branscher där vi får kliva bortom det kända och utmana oss själva. Därför är det med stor glädje vi har nöjet att presentera Webropol som ny beställare!

Webropol finns förutom i Sverige även i Storbritannien, Tyskland och Finland. I deras erbjudande hittar du bland annat en komplett lösning för webbaserad undersökning och analys. Vi har förvisso en del kunskap inom enkäter och undersökningar, men att få arbeta nära (och lära av) områdets experter är nytt för oss. Webropols kundbas sträcker sig över mer än 30 länder och växer stadigt. Varje år besvarar över 20 miljoner människor undersökningar som skapats av någon av Webropols 50 000 användare.

Den första beställningen från Webropol var en företagsfilm. Den är nu färdig och levererad. Resultatet kan du se här.