Ny profil till Direkt Optik

Ny profil till Direkt Optik
Det började med ett lyckat deltagande i Correns annonstävling 2014, där Ekermann och Linköpings lokala Direkt Optik-butik fördes samman. Sedan dess har samarbetet mellan Ekermann och den Sverigetäckande Optik-kedjan (36 butiker) vuxit sig allt större. Och tätare. Inspirerade av vårt eget vinnande tävlingsbidrag har vi tagit fram en ny grafisk profil och ett kommunikativt anslag som nu implementeras över hela landet, steg för steg. Mycket roligt tycker vi.

DirektOptik

View Post

Kampanj för Teknos nya butik

Nu har vi kickat igång kampanjen för Teknos nya yrkesbutik i Linköping. De flesta i målar- och hantverksbranschen känner, eller åtminstone känner till varandra. Frågan är nu vilka som känner igen den nya butikspersonalen – två killar som varit i branschen i många år.

Teknos_affischer_1-1

Teknos_affischer_1-2

Snart får han en liter fil i ansiktet

Danne_fotografering

Det är ett konstigt jobb vi har ibland. Killen på bilden, som förresten heter Danne, sitter där på en pall med en sopsäck runt benen, intet ont anande. Om några sekunder kommer vi att hälla en liter fil i hans ansikte och fotografera. Om och om igen, tills vi har den perfekta bilden. Men Danne tar inte illa upp, trots att det blir kladdigt och kallt. Han vet att det ska bli en spännande kampanj av allt fildrällande. Exakt vad det blir får du se i augusti. Då är vi förresten tillbaka hela styrkan med nya krafter och förhoppningsvis lite brunare ben. Vi ses då, och ha en skön sommar – var du än är!

 

Hej GDK:are!

Zarah_Lovisa
Tjejrepresentationen på Ekermann är fördubblad under några veckor framöver. Just nu har vi nämligen nöjet att ha två trevliga studenter från GDK (Grafisk Design och Kommunikation) hos oss. De heter Lovisa Rönngren och Zarah Thorell, och vi har just tagit en pratstund med dem.

Välkomna till oss! Hur har första veckan varit?

Lovisa: Jättekul! Ni verkar ha det väldigt trevligt på jobbet här, ett öppet klimat där ni bollar idéer med varandra utan prestige.
Zarah: Ja, skönt att ni inte sågar när vi kommer med våra stundtals galna idéer! Och så är det ju trevligt med gratis kaffe också, det är vi inte bortskämda med som studenter…

Ni går båda en designutbildning på Campus Norrköping. Hur hamnade ni där?

Zarah: Jag har nog alltid vetat att jag vill hålla på med design i någon form. Och eftersom GDK-programmet startade precis när jag började gymnasiet kändes det väldigt naturligt att sen fortsätta dit. För mig som norrköpingstjej var det ett enkelt val.
Lovisa: För mig var det lite mer av en slump. Jag kommer från Stockholm och fick tipset av min studievägledare, som tyckte att GDK var det perfekta alternativet för mig som hade Bild och Engelska som favoritämnen i skolan.

Vad har varit mest spännande av det ni läst hittills, och hur vill ni använda det?

Lovisa: Kursen om Digital bildbehandling öppnade verkligen mina ögon för allt man kan göra med Photoshop. Sen har vi läst mycket teori också, och sådant som Företagsekonomi vilket kanske inte var superkul men viktigt att ha ett hum om, oavsett vad man kommer att jobba med sen.
Zarah: Jag tycker att kursen om Typografi och layout har varit roligast hittills, inte minst eftersom jag är väldigt intresserad av att exempelvis designa logotyper. Eller göra barnböcker, det skulle vara kul!

Precis som vår kollega Linus pendlar ni från Norrköping. Vilken östgötsk stad är egentligen bäst?

Lovisa: Att flytta från Stockholm till Norrköping var rätt omvälvande – så lite folk på stan och så nära till allt! Jag tycker Norrköping är jättemysigt.
Zarah: Fast nu har vi ju hittat ett creperi här i Linköping, så det verkar vara en helt ok stad det här med!

Färg är en lönsam affär

Teknos_02
Visst blir man glad när man träffar en ny kund och det klickar sådär direkt. Det hände oss nyligen när den framgångsrika färgtillverkaren Teknos hörde av sig. Och uppdragen lät inte vänta på sig.
Endast några veckor senare skulle företaget spela en av huvudrollerna på Granngårdens mässa på Infracity i Stockholm. Övriga utställare var butiker och tillverkare som vänder sig till villaägare, jordbrukare, djurägare och trädgårdsentusiaster. Teknos huvudsakliga mål med mässan var att hitta nya återförsäljare. I mässmontern höll Teknos frekvent säljande föredrag om vinsten i att sälja färg och varför Teknos är det bästa valet. Budskapet blev rakt enkelt och sant – Färg är en lönsam affär.

Ekermann tog fram en stilren, lättmonterad och portabel monter och gav ett handtag i upplägget av föreläsningen. En riktig rolig mjukstart på ett härligt samarbete.

Blåklint växer i mjölkdisken

Blaklint_mejeri
Idag är det premiär för något efterlängtat – ett ekologiskt mejerisortiment från gårdar i Östergötland! Det är våra vänner på Blåklint som ligger bakom den här tidiga julklappen. Vi på Ekermann har formgivit förpackningarna och gjort en liten men naggande god lanseringskampanj.
I utvalda östgötska butiker (du kan se vilka här) kan du nu köpa jättegod ekologisk och närproducerad mjölk, yoghurt och fil. Har du lust att hälsa på kossorna som jobbar med de här produkterna på heltid? Ring Lars-Gunnar Samuelsson på Blåklint, 070-56 75 190, så försöker han fixa ett besök på Öjeby eller Hulterstad som de två mjölkgårdarna heter.

Rapid. Rebirth of a legend.

Ska du bara köpa en såmaskin i år tycker vi du ska köpa en Rapid från Väderstad-Verken. Dels för att det är marknadens snyggaste, snabbaste och mest pålitliga såmaskin – men också för att vi har gjort en väldigt bra lanseringsfilm.

Den första Rapiden såg dagens ljus redan i början av 90-talet. Nu, 25.000 sålda ex senare, kommer en uppdaterad version med en massa nya produktfördelar som kanske inte säger gemene man så mycket, men som får det att vattnas i munnen på den moderne lantbrukaren. Eller vad sägs om smörjfria hubbar, hydraulisk utmatning och flexiblare efterharv? Men nog pratat nu, titta på filmen istället!

Jaaa, vi vann!

DirectOptik_Annons_001
Igår kväll avgjordes Östgöta Correspondentens årliga reklambyråtävling, där tidningens läsare tillsammans med en jury valt den bästa annonsen bland nio tävlande bidrag. I år knep vi på Ekermann förstaplatsen med en annons för Direkt Optik. Jättekul, tycker vi!

Juryns motivering löd: ”Ett tydligt och bra budskap paketerat i en kreativ idé som är relevant, väcker uppmärksamhet och är anpassningsbar till alla kanaler. Så lätt eller svårt är det att göra reklam som verkligen fungerar. Med humor och hantverksskicklighet visar vinnaren hur riktigt effektiv lokalannonsering kan se ut.” Mer info om tävlingen, som för övrigt hade ett helt nytt upplägg i år, hittar du här: Affärsliv

Välkommen Linus

linus_ekermann_dator
Just när vi trodde att vi inte skulle hinna med alla uppdrag dök han upp som en räddande ängel. Linus Andersson, vår nya AD-assistent och filmklippare. Efterlängtad och så upptagen med brådisprojekt att vi inte hunnit intervjua honom förrän nu, efter en månad.

Välkommen till Ekermann! Hur har den första månaden här varit?

Mycket bra! Roliga och varierande uppgifter och ett trevligt gäng. Jättenajs helt enkelt!

Du blev inkastad i några extremt stressiga projekt från dag ett, har det känts rörigt?

Näe, jag har helt tiden haft bra koll på vad just jag ska göra och kunnat fokusera på det. Det är kul att få känna av maxpulsen direkt från start!

Vad har du sysslat med innan du kom hit?

Jag är född i Tranås och är stolt smålänning, trots att jag bor i Östergötland sen ett antal år. När jag fick min första kamera av mamma som 7-åring väcktes mitt intresse för design. Och på den vägen är det. Jag har gått programmet Grafisk design och kommunikation på Linköpings universitet, Campus Norrköping. Tiden där var faktiskt den bästa hittills i mitt liv! Den enda nackdelen var att allt var så roligt att lära sig att det var svårt att välja inriktning… Därför känner jag mig som fisken i vattnet här på Ekermann, där jag får jobba med många olika saker.

Du har drivit eget företag också?

Ja, ihop med en kompis på universitetet. Det var intressant att känna på hur det är att ha företag. Mycket kaffe och dart blev det under den där företagarperioden!

Du bor i Norrköping, funkar det bra att pendla till grannstaden?

Jadå, när tågen går som de ska så!

Några drömkunder som vore kul att få hit?

Kolmårdens Djurpark skulle vara trevligt – jag älskar djur. Silicon Valley och Apple lockar ju annars en del…

Sist men inte minst – varför har du mössa på dig inomhus?

För att jag sparar ut till tofs och mitt hår ser förskräckligt ut just nu. Till vintern hoppas jag att ni får se det i all sin prakt!

”Och nu blir det reklamfilm!”

Ikväll börjar två reklamfilmer för Verisure rulla på TV4. Filmerna är 20 sekunder långa men har ett viktigt budskap som ska stanna i mottagarens medvetande betydligt längre än så – vikten av att skydda sig mot brand och inbrott när vi nu närmar oss den mörka årstiden.

För tre veckor sedan fick Ekermann uppdraget och idag är det alltså premiärvisning av filmerna på TV4 – det är snabba puckar i reklambranschen ibland… Tack Verisure för att vi fick göra de här filmerna, vi är jättenöjda med resultatet och hoppas bland annat att de ska leda till att fler kommer ihåg att släcka sina levande ljus innan de går hemifrån (samt investera i marknadens smartaste hemlarm förstås).