Mässmonter Skyddsmässan 2014

Securitas Direct är marknadsledaren gällande företagslarm i Sverige, men vill vara mer än så – man erbjuder en helhetslösning som på olika sätt kan underlätta kundernas vardag och hjälpa dem att t ex öka sin lönsamhet.
En av de mest betydelsefulla mötesplatserna för Securitas Direct – ett unikt tillfälle att träffa många av sina viktigaste kunder – är Skyddsmässan. Mässmonterns utformning och budskap var därför ett de viktigaste kommunikationsuppdragen under hela året för både Securitas Direct och Ekermann Reklambyrå. 2014 handlade för Securitas Direct mycket om att låta kunden få större inblick i sina säkerhetslösningar. Huvudrubriken för mässmontern blev därför: ”Total överblick – var du än befinner dig”

Monter_2015_02

Uppdragets bakgrund och syfte

Säkerhetsbranschen befinner sig i förvandling. Nya spännande tekniska lösningar gör det möjligt att övervaka utrymmen både inomhus och utomhus på helt nya sätt, samtidigt som sätten att göra intrång blir allt fler och mer sofistikerade. Securitas Direct är en stor och etablerad aktör på marknaden för företagslarm men vill vara mer än så – man erbjuder en helhetslösning som på olika sätt kan underlätta kundernas vardag och hjälpa dem att t ex öka sin lönsamhet.
Säkerhet- och brandmässan SKYDD arrangeras vartannat år på Stockholmsmässan och brukar kallas Nordens största och viktigaste mötesplats inom säkerhet, brand och räddning. Det är en självklarhet för Securitas Direct att delta, och Ekermann fick i uppdrag att utforma montern på mässan som gick av stapeln 14-16 oktober 2014.

Monter_2015_02

På mässan hade Securitas Direct en 81 kvadratmeter stor monter centralt placerad i mässlokalen. Monterns huvudfokus var företagets satsning på att, via olika plattformar, ge sina kunder full kontroll över säkerhetslösningarna. Lagom till mässan kom kundportalen Mina Sidor i en ny fräsch version, samtidigt som en app släpptes där kunderna exempelvis kunde larma på och av utan att fysiskt vara på plats. Mycket av monterns kommunikation handlade därför om tillgänglighet och användarvänlighet. Både Mina Sidor och appen kunde användas och ”demas” live i montern.

Mitt i montern stod en specialbyggd sektion, ett mittskepp, där ena sidan kommunicerade Securitas Directs payoff ”Välkommen till en tryggare arbetsplats”, exemplifierat av pratbubblor med konkreta, tydliga citat från olika kunder (t ex ”Jag gillar när alla prylarna är kvar när jag kommer till jobbet”). Sektionens andra sida handlade om tillgänglighet och de nya möjligheterna till kontroll av sina säkerhetslösningar via appar och Mina Sidor. Här var budskapet ”Total överblick – var du än befinner dig”. Inuti mittskeppet fanns ett tekniskt utrymme, en sambandscentral, med all elektronisk utrustning som krävdes för att ha ett fungerande uppkopplat digitalt flöde (kundportal, app, storbildsskärmar med filmer mm) igång i montern under hela mässan.

Monter_2015_02

Vi hade dessutom byggt upp en inomhusdel (en tidningskiosk) och en utomhusdel (ett återvinningsföretag) i var sitt hörn av montern, där vi samlat och visat funktioner för Securitas Directs säkerhetslösningar inne respektive ute.

I den luftiga och öppna montern skulle det vara lätt att hitta en yta för ett avskilt samtal med en säljare samtidigt som man enkelt skulle få överblick över hela montern.

Det togs fram enhetlig klädsel för personalen som jobbade i montern under de tre dagarna, med profilfärgen orange som accentfärg.

Dela detta projekt