Kampanj ”Brand” och ”Inbrott”

Verisure är det nya namnet för Securitas Directs hemlarm – det mest installerade hemlarmet i Sverige. De 300 000 svenska kunderna hör till de mest nöjda i branschen. Men konkurrensen på säkerhetsmarknaden är stenhård och namnbytet riskerar att förvirra såväl befintliga som potentiella kunder.
För att reda ut begreppen, och informera om att Verisure har smarta hemlarm som varnar vid bland annat brand och inbrott, utformade Ekermann en kampanj som skulle rulla i radio, tv och tidningar under hösten 2014. Kommunikationen skulle vara saklig, korrekt och bygga på statistik. Huvudbudskapet: du är tryggare med ett hemlarm, och varför då inte välja marknadens bästa och mest populära?

Uppdragets bakgrund och syfte

För ett drygt år sedan blev Verisure det nya namnet för Securitas Directs hemlarm – det mest installerade hemlarmet i Sverige. De 300.000 svenska kunderna hör till de mest nöjda i branschen. Men konkurrensen på säkerhetsmarknaden är stenhård och namnbytet förvirrar såväl befintliga som potentiella kunder. ”Vad står Verisure för? Vad kan de hjälpa mig med? Varför skulle jag behöva ett hemlarm?”

För att reda ut begreppen, och informera om att Verisure kan hjälpa till med hemlarm som varnar vid bland annat brand och inbrott, utformade Ekermann en kampanj som rullade i radio, tv och tidningar under hösten. I kampanjen skulle Verisure vara den tydliga avsändaren, samtidigt som kopplingen till Securitas Direct skulle finnas kvar. Namnet Securitas Direct klingar fortfarande mycket mer bekant och förtroendeingivande i mångas öron, och att klippa kopplingen helt vore ett misstag.

Kampanjens grundpremiss: det är mörkt i Sverige under höst och vinter. Detta får följder vad gäller bränder och inbrott. Dels begås det, i skydd av mörkret, fler villainbrott under december–februari än när det är ljust ute. Dels tänder vi många levande ljus hemma för att öka mysfaktorn – något som tyvärr också ökar antalet bostadsbränder kraftigt under årets mörka månader. Det här vill Verisure berätta om, samtidigt som man erbjuder en lösning på båda problemen i form av ett smart och prisvärt hemlarm.

I två 20-sekunders tv-spottar som rullade på TV4 under hösten valde Ekermann att inleda med statistik från BRÅ respektive Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Statistiken upplyste om ökningen av bränder och inbrott i svenska villor under de mörka månaderna.

Stämningen i filmernas början är diffust hotfull – man vet inte om det snart kommer att brinna i vardagsrummet bland alla stearinljus, respektive om det är en tjuv som står och spanar utanför den mörklagda villan på kvällen. Därefter kommer svaret – en inzoomning på en uppkopplad rökdetektor (Brandfilmen) och en hand som larmar av en panel (Inbrottsfilmen) visar att husen i filmerna har hemlarm från Verisure. Faran är över, familjerna som bor i husen är trygga – och det kan du också vara, om du skaffar ett hemlarm från Verisure.

Budskapet följdes sedan upp i två korta och två långa radio-spotar, där samma speaker som i filmerna användes för att få kontinuitet.

Innan filmerna spelades in gjordes grundliga tester hos NORM Research & Consulting som djupintervjuade människor i målgruppen och visade alternativa filmmanus för dem. Testresultaten låg sedan till grund för de slutliga filmerna.

I tidningar som vänder sig till villaägare, Vi i Villa och Villaliv, användes bildmaterial och statistik från filmerna i annonser där läsarna också inbjöds att testa sin egen brandsäkerhet med hjälp av en checklista.

Dela detta projekt